Video

Langer haar en blije gezichten op eerste schooldag: 'Juf kan het beter uitleggen dan papa en mama'

8 februari 2021 om 16:02 • Aangepast 9 februari 2021 om 08:45
nl
Ballonnen en blije gezichten deze maandagochtend op openbare basisschool De Trumakkers in Heeze. Kinderen én leerkrachten voelen zich er weer helemaal thuis, nadat ze het bijna twee maanden door de coronacrisis zonder klassikale les moesten doen. “Iedereen loopt hier rond alsof er niks gebeurd is”, vertelt een glunderende directeur Lizenka Warmoeskerken.
Profielfoto van Hans Janssen
Geschreven door

Natuurlijk moesten er maatregelen worden genomen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Zo zijn er gespreide breng- en afhaaltijden. Groepen blijven gescheiden van elkaar. Er zijn speciale looproutes en leraren mogen niet meer met zijn allen in één ruimte zitten, wel met zijn tweeën, zij het op afstand. “Maar dit alles mag de pret niet drukken. Alles loopt lekker en iedereen vindt het super en heerlijk elkaar weer te zien”, vertelt Warmoeskerken, die mondkapjes vooralsnog niet nodig acht.

Wachten op privacy instellingen...
"Als je ziet hoe die kinderen stralen, dan gaat je hart sneller kloppen."

Lobke van de Vin is het er helemaal mee eens. Ook deze lerares van groep 8 had er heel veel zin in om weer voor de klas te staan: “Heel erg fijn. Als je ziet hoe die kinderen stralen, dan gaat je hart sneller kloppen. Toch was het best spannend, zeker voor een aantal collega’s.”

Volgens haar is de afgelopen weken goed geleerd ondanks de nadelen van digitaal onderwijs, al is het toch onvermijdelijk dat een aantal kinderen achterstanden hebben opgelopen. “Die gaan we nu in kaart brengen, maar dat hoort bij ons werk”, vertelt ze. Het liefst had de leerkracht haar kinderen langer dan een week achter elkaar op school willen hebben. Maar na het coronaverlet is nu de crocusvakantie spelbreker. Geen tijd te verliezen dus voor Van de Vin, haar collega's en vooral hun kinderen.

Aan die laatste categorie zal het niet liggen. Vrijwel direct nadat ze door hun ouders waren gebracht, zochten ze hun klasgenootjes op. Ook Kick en Aniek keken echt reikhalzend uit naar de hervatting van de lessen op school en de hereniging met hun vriendjes en vriendinnetjes. De twee 11-jarigen voelden zich deze ochtend direct als een schaatser op natuurijs.

Kick vindt het ‘superleuk en gezellig’ dat hij eindelijk weer naar school kon. “Thuis les krijgen is raar. Je doet niks. Ik bedoel: je doet wel wat, maar het is anders. Omdat het moet, niet omdat het leuk is. Op school leer je het meeste. De juf kan het beter uitleggen dan papa en mama.” Een ander verschil met de periode van vóór de lockdown? “Iedereen heeft wat langer haar.”

"Ik vond het wel zielig voor mijn broer die op de middelbare school zit.”

Aniek, die eveneens in groep 8 zit, was ook heel blij met de terugkeer naar de schoolbanken. “Thuis ben je veel meer alleen. Het was wat minder leuk allemaal, al lukte het meeste werk dat ik voor school moest doen goed. Nu zie ik gelukkig weer al mijn vrienden. Gezellig, we hebben samen nog een sneeuwballengevecht gedaan. Ik was heel blij toen ik hoorde dat we naar school konden. Ik vond het wel zielig voor mijn broer die op de middelbare school zit.”

Kick en Aniek zijn blij met de terugkeer naar school.
Kick en Aniek zijn blij met de terugkeer naar school.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.