Tientallen mensen boosterprik geweigerd: 'Binnenlopen mag niet meer'

15 december 2021 om 13:44 • Aangepast 15 december 2021 om 17:00
nl
Tientallen mensen zijn woensdagmorgen weggestuurd op de priklocatie van de GGD aan de Haverdijk in Helmond. Ze wilden zonder afspraak een boosterprik halen, maar dat werd geweigerd.
Profielfoto van Cor Bouma
Geschreven door

Cor van de Griendt (73) uit Beek en Donk kan er zich boos om maken. Hij was woensdagmorgen samen met zijn vrouw en gehandicapte zoon naar de priklocatie in Helmond gegaan. “Ik heb diabetes en heb wat overgewicht. Ook ben ik hartpatiënt, dus ik wil een boosterprik.”

Maar eenmaal binnen werd de familie geweigerd. Er worden geen boosterprikken gezet, zonder afspraak, was de mededeling.

Van de Griendt kan het niet geloven. “Er stonden tientallen mensen die daar zonder afspraak een prik wilden halen. Eerst kon dat, maar sinds vandaag niet meer. Een leidinggevende daar vertelde me dat dat vannacht is veranderd.”

“Mijn huisarts heeft van alles geprobeerd, maar tevergeefs."

“Wat moet ik nu?”, vervolgt Van de Griendt. “Mijn huisarts heeft van alles geprobeerd, maar tevergeefs. En er staat hier ook geen rij. Ongelooflijk.”

Volgens de GGD Brabant Zuid-Oost is het altijd zo geweest: geen boosterprikken zonder afspraak. Maar Anita Sterken (63) uit Nuenen bestrijdt dat. “Mijn man heeft afgelopen maandag zonder afspraak een boosterprik gekregen. Ik kreeg er toen geen, omdat mijn eerste vaccinatie nog geen zes maanden geleden was. Maar omdat minister De Jonge gisteravond vertelde dat dat is veranderd in drie maanden zijn we vandaag weer gegaan. Maar nu mag het niet meer.”

“Ik ben gevaccineerd met AstraZeneca en die beschermt niet meer. Dus ik wil graag snel een booster”, vertelt Anita.

"Het heeft voorlopig geen zin om de Landelijke Vaccinatie Afsprakenlijn te bellen."

Volgens de landelijke GGD is het heel erg druk na de persconferentie en is er voorlopig ook geen mogelijkheid om te bellen: "Het heeft voorlopig geen zin om de Landelijke Vaccinatie Afsprakenlijn te bellen", meldt GGD-koepelorganisatie GGD-GHOR. "Het callcenter voor boosterafspraken staat onder extreme druk en daarom worden geen extra telefoontjes meer aangenomen.

"Wij willen dat iedereen die dat kan, online een afspraak maakt, om het callcenter te ontlasten", zegt een woordvoerder. "Alleen als je dat echt niet kan, kan je wel bellen."

De woordvoerder noemt de toestroom 'echt extreem'. "We doen een dringende oproep: iedereen die een muis kan bedienen, vragen we om online een afspraak te maken."

LEES OOK:

Bellen voor boosterprik heeft geen zin, GGD kan alle telefoontjes niet aan

Zo lastig is het om een afspraak te maken voor een boosterprik

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.