Reizigersorganisatie: 'Problemen met stilvallende treinen duren te lang'

12 september 2022 om 16:38 • Aangepast 13 september 2022 om 08:35
nl
Reizigersorganisatie Rover vindt het frustrerend dat reizigers nog steeds vaak uren in stilgevallen treinen op evacuatie moeten wachten op het traject bij Zevenbergschen Hoek. Juist op dat traject gaat het vaak mis. ProRail en de NS weten al langer van dit probleem, maar verbeteringen lijken nog niet in zicht. De oplossingen die er zijn, lopen namelijk behoorlijk in de papieren. “Tot die tijd zijn reizigers de dupe, en het is tijd dat dat verandert.”
Profielfoto van Loïs Verkooijen
Geschreven door

Het traject bij Zevenbergschen Hoek waar treinen zo’n zes keer per maand stilvallen door de stroomwisseling, is vaak slecht bereikbaar voor bussen. Ook ligt het naast andere sporen waar wel gewoon treinen rijden.

Hierdoor is het niet veilig voor reizigers om de trein uit te stappen en moeten zij dus vaak uren in de stilgevallen trein blijven zitten. “Juist dit traject zorgt in vergelijking met andere voor veel problemen”, merkt Freek Bos, directeur van reizigersorganisatie Rover. “Voor de reiziger maakt het niet uit wie dat probleem gaat oplossen, maar dat er iets moet gebeuren lijkt me duidelijk.”

'Incidentbestrijders zijn goedkoper'
Volgens Bos zouden de stilvallende treinen natuurlijk niet het probleem moeten zijn van de reiziger. “Zij hebben geen idee waarom de trein stil komt te staan en horen vaak lange tijd niets. Reizigers hebben er best begrip voor dat er soms iets misgaat tijdens de reis, maar door dit probleem duurt het extreem lang tot de reiziger de reis weer kan vervolgen.”

“Het sturen van de incidentbestrijders als een trein stilvalt, kost ProRail hoogstwaarschijnlijk veel geld. Maar ongetwijfeld is dat minder dan de investeringen van een structurele oplossing zouden kosten.” Er zijn regelmatig onderzoeken geweest naar wat te doen aan dit lastige stukje spoor, en een oplossing ligt volgens Bos zelfs al op de plank, maar daar blijkt een flink prijskaartje aan te hangen.

Miljard euro
De kosten voor de ingreep waar Bos op doelt bedragen namelijk bijna een miljard euro. ProRail lijkt er niet happig op om deze rekening te gaan betalen. Volgens Bos ligt de bal bij de politiek: “ProRail werkt op basis van subsidies en zegt hier geen budget voor te hebben. Juist voor die budgetten is de politiek verantwoordelijk.”

Meer dan de vinger aan de pols houden kan Rover nu helaas ook niet doen. “Zodra het weer mis gaat en we klachten van reizigers krijgen, bespreken we die natuurlijk met ProRail, de NS en met Den Haag”, legt Bos uit. Verder is het volgens hem aan de politiek om hier een oplossing voor te vinden. Het lijkt er dus niet op dat de reiziger korte termijn af is van de strandende treinen bij Zevenbergschen Hoek.

LEES OOK:

Treinen stranden en ProRail weet oplossing, maar doet nog niks

NS-machinist wil snel oplossing voor problemen tussen Breda en Rotterdam

Dit gebeurt er achter de schermen bij ProRail als jouw trein stilvalt

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!