Gevaarlijkste weg van Brabant moet sneller aangepakt worden
Al jaren wordt er gepraat over de aanpak van de N279 tussen Veghel en Asten. De weg is volgens de ANWB de gevaarlijkste N-weg van Brabant. Maar meerdere keren sneuvelden plannen hiervoor. Zo ging in 2014 een streep door de ‘ruit’ om Eindhoven. En werd in 2021 een plan om de weg aan te pakken vernietigd door de Raad van State, de hoogste bestuursrechter van Nederland.
Nu is de provincie druk bezig met nieuwe plannen. Maar het gaat nog tot zeker 2028 duren voordat de eerste schop de grond in kan. Dat is veel partijen in de Provinciale Staten een doorn in het oog. “We hebben lang genoeg gewacht. Het moet nu zo snel mogelijk goed gebeuren”, zegt Jelle van Nuland van de VVD. “We zien het verkeer vaststaan op de weg en dat gaat in de toekomst erger worden.”
"Het moet nu heel zorgvuldig gebeuren."
“Garen op de klos”, zegt Lia Damen van BBB. “Het is een totaal overbelaste weg. Falen is geen optie meer. Het is D-Day voor de regio”, zegt Tjerk Langman van de PVV. “We praten al meer dan 25 jaar over deze weg. Dat is al langer dan ik leef”, vult Floris Stoot van D66 aan.
Gedeputeerde Stijn Smeulders (PvdA) legt uit waarom het niet veel sneller kan. “Dit is het grootste provinciale infrastructurele project van Brabant”, zegt hij. “We moeten nu een plan maken dat ook echt uitgevoerd gaat worden. De eerste keer mislukte het door gebrek aan draagvlak en de tweede keer werd het door de Raad van State van tafel geveegd. We willen wel snel, maar het moet nu heel zorgvuldig gebeuren. Anders maken we het hetzelfde weer mee.”
"We moeten niet allen kijken naar brute aanleg van asfalt."
De komende tijd wordt er met alle belanghebbenden rond de weg gepraat over wat de beste oplossing moet zijn. Zo willen de ondernemersverenigingen dat de hele weg vierbaans wordt. Ook enkele politieke partijen willen dat graag.
Maar niet iedereen is van het asfalt. Zo maken GroenLinks en de Partij voor de Dieren zich zorgen over de impact op onder andere de natuur. “We moeten niet alleen kijken naar brute aanleg van extra asfalt”, zegt Laura van Hazendonk (GroenLinks).
Er kwamen ook andere ideeën voor de weg voorbij. Zo ziet Wilfred Lauwen van Lokaal Brabant een waterbus over de Zuid-Willemsvaart wel zitten en denkt Forum voor Democratie aan een lightrail.
De provincie kijkt in haar plannen niet alleen naar het aanpassen van de weg. Ook moet er een hoogwaardige buslijn tussen Oss en Eindhoven komen en wil de provincie meer mensen op de fiets krijgen.
DIT VIND JE OOK INTERESSANT:
Heel veel plannen voor de N279 sneuvelden de afgelopen jaren.
Ondernemers staan elke dag vast op de N279.
Rini moest na 50 jaar wijken voor wegverbreding die er nog altijd niet is.